Learning Process in Public Policy: The Case of Iranian Nuclear Diplomacy

Author

Abstract

This paper aims to highlight the linkage between domestic public policy and international bargaining power in the realm of science and technology policy. To do so, it constructs a model hybrid of two independent theoretical frameworks: Advocacy Coalition Framework by Paul Sabatier and Double Edged Diplomacy by Peter Evans. The main question to answer is how policy learning at the national level can occur as a result of the factor of enlightenment according to the Advocacy Coalition Framework and the second question is how this learning stretches to the foreign policy sub-system and invigorates the capacity of negotiating team for providing more innovative package of technical instruments or the so-called “win-set”, according to the Double Edged Diplomacy. This hybrid model is applied to the case of nuclear policy/ diplomacy of Iran. Thus, the objective of the paper is twofold: first, it takes on an analysis of the domestic nuclear policy change or readjustment in Iran that has been produced by policy learning. The second objective is to explain how this domestic learning factor overflowed to the foreign policy sub-systems and has provided the country with a new approach to the nuclear negotiations with foreign partners.

Keywords


Article Title [Persian]

نقش فرآیند یادگیری در سیاستگذاری عمومی: مورد مطالعاتی دیپلماسی هسته ای ایران

Abstract [Persian]

هدف این مقاله روشن ساختن رابطه بین سیاستگذاری عمومی داخلی و قدرت چانه;
زنی در سطح بین المللی در حوزه سیاستهای علم و فناوری است. برای نیل به این;
هدف، مقاله یک مدل تلفیقی از دو چارچوب نظری مستقل بدست می دهد: نخستین;
چارچوب نظری توسط پل ساباتیه ارائه شده و ائتلاف حامیان نام دارد. چارچوب نظری;
دوم تحت عنوان دیپلماسی دو لبه توسط پیتر ایونس عرضه شده است. سوالاتی که این;
مقاله در پی پاسخ به آنها است، عبارتند از: 1 چگونه یادگیری سیاستی با استفاده از -;
عامل روشنگری مورد تاکید در چارچوب ائتلاف حامیان در سطح ملی اتفاق می افتد.;
2 به چه طریق این یادگیری باعث نوآوری در بسته های ابزارهای سیاستی می شود و -;
در مذاکرات بین المللی توسط طرفهای مذاکره ارائه می شود. مورد مطالعاتی این مقاله;
5 است و در آن اعتبار کاربردی مدل تلفیقی + مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1;
پیشنهادی محک زده می شود.

Keywords [Persian]

  • ایران
  • دیپلماسی
  • سیاست علم
  • سیاستگذاری
  • تکنولوژی هسته ای