Western Political Discourse on Islam and Its Reflection

Author

Abstract

The relation between the Islamic East and the American and European West is potentially an important concept in discussions about religious coexistence. The domination of a discourse in opposition with coexistence can be a major obstacle in the formation of peace and the relations between the two worlds. The political discourse between the West and the Islamic world, though not always the same during time has been based on three main concepts of authorization, ethnocentrity, supremacy, well after the modernity. In other words, the West has exhibited a different, negative image of Islam, while presenting liberalism as the best model culture. The universalization of such a model has been pursued through modernity and technical ability. The discourse has been the hegemon for a long while. Even the East acknowledged it and developed the center-margin model of coexistence based on Wallerstein’s theory, which gradually turned into the Islamic rival discourse. The political Islam tried to improve a social and political identity by rejecting the western discourse. After September 11, both discourses tended towards fundamentalism, and rivalry and confrontation replaced coexistence. In fact, a second Cold War was developed between the West and Muslim World. It seems that such a dialogical, polarized condition would not be apt to maintain any effective discourse. In this article, the elements and processes in the formation of such a discourse, and the effects on the existing challenges would be explained.

Keywords


Article Title [Persian]

گفتمان سیاسی غرب در مورد اسلام و واکنش دنیای اسلام

Abstract [Persian]

روابط غرب با شرق اسلامی (دنیای اسلام) مورد مهمی در بحث دین و همزیستی مسالمت آمیز می‌باشد. تسلط گفتمانی مخالف با همزیستی مسالمت آمیز مانع بزرگی در مقابل برپایی صلح و گسترش روابط میان دو جهان است. گفتمان سیاسی میان غرب و جهان اسلام، با وجود عدم مداومت در طول زمان، در زمان مدرن بر سه اصل مهم پایه گذاری شده است: دیگر انگاری، نژاد گرایی و برتری. به زبان دیگر، غرب تصویری متفاوت و منفی از اسلام ارائه داده است، در حالی که لیبرالیسم را به عنوان بهترین مدل فرهنگی ارائه می‌کند. جهانی کردن این مدل از طریق تجدد گرایی و ابزارهای فنی دنبال شده است. این گفتمان برای مدتی طولانی گفتمان غالب بوده به گونه‌ای که حتی شرق نیز این مدل را پذیرفته و به گسترش مدل «حاشیه مرکزی» در همزیستی بر اساس نظریه والرشتاین پرداخته است و به تدریج به گفتمان رقابت اسلامی تبدیل شده است. اسلام سیاسی با رد گفتمان غرب برای بهبود هویت اجتماعی و سیاسی خود تلاش کرده است. بعد از واقعه ١١ سپتامبر هر دو گفتمان به سمت بنیاد گرایی پیش رفت و رقابت و رویارویی جایگزین همزیستی شد. در واقع جنگ سرد دوم بین غرب و اسلام به وجود آمد. به نظر می‌رسد چنین وضعیت دو گانه‌ای خواستار ادامه هیچ گونه گفتمان تاثیر گذاری نخواهد بود. در این مقاله عناصر و مراحل ایجاد چنین گفتمانی و تاثیرات آن بر چالش‌های موجود بررسی خواهد شد.

Keywords [Persian]

  • گفتمان
  • غرب
  • اسلام
  • دیگری انگاری
  • همزیستی
  • بنیادگرایی
  • هژمونی
  • برتری