ایرفا irfa rahbord journal راهبرد علمی پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی علوم سیاسی مقاله علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام

سلفیسم و سیاست خارجی خاورمیانه‎ای عربستان درقبال ایران

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 استاد روابط بین الملل، دانشکده علوم سیاسی و انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ایران.

2 دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

این مقاله چارچوب نظری امنیت هستی شناختی را برای تبیین تأثیر سلفی گری بر سیاست خاورمیانه ای عربستان سعودی انتخاب کرده است. سوال این است که چرا عربستان سعودی در دهه گذشته به سمت حمایت بیشتر از جنبش سلفی تقلیدی حرکت کرده است و این حمایت چه پیامدهای هویتی و امنیتی داشته است. استدلال مقاله این است که نقش و جایگاه سلفی گری در سیاست خاورمیانه ای عربستان را باید ادامه اتحاد تاریخی آل سعود و آل شیخ دانست که نقش مهمی در حفظ هویت و امنیت این کشور داشته است. اما پویایی هایی درونی گفتمان سلفی، بروز رقابت های منطقه ای و ظهور ادبیات به اصطلاح جهانی مبارزه با تروریسم، این گفتمان را به سمت سیاست خاورمیانه ای عربستان سعودی سوق داده است که منجر به تفاوت هویت و امنیت با سایر جریان های سلفی، سنی و اسلام گرا شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که عربستان سعودی طی سال های 2011 تا 2020، سلفی گری تقلیدی را به عنوان یک جریان عملگرا با قرائتی محافظه کارانه و نزدیک به نهاد رسمی وهابیت در مرکز سیاست خاورمیانه ای خود به ویژه در یمن و لیبی قرار داده است. مقاله حاضر از نوع تبیینی- تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانه ای گردآوری شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abu-Rumman, Mohammad, (2017), Salafi Identity, translated by Jabbar Shojaei, Tehran: Research Institute for Strategic Studies Publications (in Persion)
Al-Daghshi, Ahmad Mohammad (2014), Salafiya in Yemen, First Edition, Doha, Al-Jazeera Center for Studies, 67-76
Al- Mushawah, Khalid Abdullah (2012), Religious Flight in Saudi Arabia, Second Edition, Beirut: Arab Publishing
Al-Rasheed, Madawi (2011), Legitimacy and Forgery of History, in the New Face of Security in the Middle East, Lee Noor J. Martin, translated by Qadir Nasri, Tehran: Imam Sadegh University Press, 32-36
Al-Rasheed, Madawi (2014), Saudi Arabia and New Islamic Currents, translated by Reza Najafzadeh, Tehran: Publications of the Institute of Culture, Arts and Communications, 118-121
Amiri. Soroush, Mirzaei. Mohammad Mehdi, Ahadnejad Alireza (2015), "The position of Wahhabism in Saudi Arabia's strategy towards Salafist movements in the Middle East", Tehran: New Sciences Publications, 76-32
Atai, Farhad and Mansouri Moghadam, Mohammad (2013), The Genealogy of Saudi Foreign Policy: A Realistic Strategy on the Identity Context, Foreign Relations Quarterly, Year 5, Issue 1, Spring, 45
Athanasoulia, Stella (2020) From ‘Soft’ to ‘Hard’ to ‘Moderate’: Islam in the Dilemmas of Post-2011 Saudi Foreign Policy, MDPI journals, April, link in: Religions 2020, 11(4), 211; https://doi.org/10.3390/rel11040211
Avazpour. Mehdi, Mirahmadi. Mansour, Ekvani. Hamdollah, Mokhtari. Ali (2015), Contemporary Salafi Discourse in the Arab World; Fields of Uprising and the Semantic System, Quarterly Journal of Political and International Approaches, Year 7, Issue 44, Winter, 343-348
Axelrod, Robert (1997), The Dissemination of Culture: A Model with Local Convergence and Global Polarization. Journal of Conflict Resolution 41, 55
Bligh, Alexander (1985); "The Saudi Religious Elite (Ulama) as Participant in the Political System of the Kingdom", International Journal of Middle East Studies, Vol.1, 216-220
Center for Studies and Research (2012), Jamiat Al-Salafi, First Edition, Dubai
Commins, David (2014), Wahhabism and Saudi Arabia, translated by Mojtaba Fazeli, Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication Publications
Darwich, May (2014) The Ontological (In)security of Similarity: Wahhabism versus Islamism in Saudi Foreign Policy, German Institute for Global and Area Studies (GIGA) No. 263, December, 118-123
Ebrahimi, Nabi Allah (2015), Wahhabi Salafism; Identity Differences between Saudi Arabia and Iran, National Studies Quarterly, Year 16, Issue 3, 76-80
Gasiorowski, Mark (2015), Politics and Government in the Middle East and North Africa, Tehran: Amirkabir Publications
Gaus, Gregory (2011), Foreign Policy of Saudi Arabia, in: Raymond Heine Bush and Anoushirvan Ehteshami, Foreign Policy of the Middle East, First Edition, Tehran: Imam Sadegh University Press.
Gause, Gregory (2011), Saudi Arabia in the New Middle East, Washington: Council on Foreign Relations.
Giddens, Anthony (1991), Modernity and Self‐Identity, Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Hammond, Andrew (2018), Islam and Saudi Foreign Policy, in the volume Salman's Legacy, edited by Madawi Al-Rasheed, Hurst published
Hegghammer, Thomas (2010), Jihad in Saudi Arabia, Violence and Pan-Islamism since 1979, Cambridge University Press, 152-156
Hooshangi. Hussein, Paktchi. Ahmad (2011), Fundamentalism and Salafism, Tehran: Imam Sadegh University Press, 216-232
Imara, Muhammad (1997), Islamic thought think tanks, second edition, Cairo, Dar al-Shorouk
International Crisis Group (2019), Addressing the Rise of Libya’s Madkhali-Salafis, Middle East and North Africa Report N°200 | 25 April 201, 44-50
Jones, Sir Harford (2018), Wahhabiya and Wahhabism, translation, Mani Salehi Allameh, Tehran: Third Edition
Lacroix, Stephene (2012), The Time of Sahwa, Contemporary Islamic Movements in Saudi Arabia, Translated by Abdul Haq Al-Zamuri, First Edition, Beirut
Lacroix, Stephane (2014), Saudi Islamists and the Arab Spring, Kuwait Programme on Development, Governance and Globalisation in the Gulf States, London School of Economics, May, 88-90
Lohlker, Rudiger (2018), Salafis, translated by Ali Abdollahi and Leila Ghanbarian, Tehran: Backpack Publications
Mandeville, Peter (2021) Wahhabism in the World: Understanding Saudi Arabia's Global Influence on Religion, Oxford University Press
Mirahmadi. Mansour, Valedbeigi. Ali Akbar (2014), Contemporary Salafi discourse in the Arab world; Fields of rise and semantic system, Contemporary Political Essays, Year 5, Issue 2, Summer, 91-96
Mitzen, Jennifer (2006), Ontological Security in World Politics: State Identity and the Security Dilemma. European Journal of International Relation, 12, 116-118
Shihadeh, Marwan (2016), The Course of Salafi Discourse, Translated by Mohammad Kazem Jafari, Tehran: Soroush Publications
Sindi, Abdoullah (1986), King Faisal and Pan‐Islamism. In King Faisal and the Modernization of Saudi Arabia, edited by Willard A. Beling. London: Croom Helm
Steele, Brent (2005), Ontological Security and the Power of Self‐Identity British Neutrality and the American Civil War. Review of International Studies 31: 519–40.
Wehrey, Frederic (2017), Beyond Sunni and Shia: The Roots of Sectarianism in the Changing Middle East, Oxford University Press
Zare zahmatkesh. Sadigheh, Torabi. Qaseem (2015), The Role of Identity in Foreign Policy of Saudi Arabia, Quarterly Journal of International Political Research, Islamic Azad University, Shahreza Branch, No. 37- Winter, 73-79