Institute for Strategic Research, Department of Foreign AffairsIranian Review of Foreign Affairs2008822141320151101Fear of Communism and U.S.-Iran Rapprochement: 1984-1986ترس از نفوذ کمونیسم در ایران و بررسی چرایی نزدیکی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران در سالهای 65-1363123422ENSadegh ZibakalamJournal Article19700101The advent of the Islamic Revolution in Iran in 1979 significantly worsened Iran-U.S. relations. Although this relationship has been founded upon hostility ever since, the 1984-86 period can be mentioned as one when relations between the two actors were exempt to the rule, with both sides trying to establish unofficial relationships. This article seeks to explore the reasons for U.S. proximity to Iran during those years and to answer the following question: Why did the United States pursue rapprochement with Iran in 1984-86 in spite of hostility and negative space found between the two states? The hypothesis which is proposed in this writing revolves around the discussion of fear of Communist influence in Iran; a fear that made the United States devise a plan for approaching Iran. This ultimately resulted in the Iran-Gate or Iran-Contra affair. In other words, this research seeks to test the following hypothesis: Fear of Communist influence in Iran led the United States to approach Iran in the 1984-86 period.شکلگیری انقلاب ایران در سال 57، روابط ایران و آمریکا به عنوان دو متحد را به شدت تیره و تار ساخت. هر چند این روابط همواره بر تخاصم پایه گذاری شده و دو طرف در آن زمان از هیچ اقدامی برای دشمنی فروگذاری نکردند اما در این میان میتوان به سالهای65-1363(86-1984) اشاره کرد که روابط دو بازیگر از این قانون مستثنی گردیده است و دو طرف سعی در برقراری ارتباط غیر رسمی با یکدیگر دارند. آنچه در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد، بررسی دلیل نزدیکی ایالات متحده به ایران طی این سالها است. در این نوشتار به این سؤال پاسخ میدهیم که چرا به رغم دشمنیها و فضای خصمانه میان دو کشور، ایالات متحده راه نزدیکی به ایران را میپیماید؟ فرضیهای که در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد بحث «ترس از نفوذ کمونیسم در ایران» است. این ترس سبب شد که آمریکا برنامهای را برای نزدیکی به ایران طراحی کند که نهایتا خود را در واقعهای به نام «ایران گیت» یا «ایران – کنترا» نشان داد. به بیان دیگر فرضیه تحقیق عبارت است از: ترس از نفوذ کمونیسم در ایران منجر به تلاش ایالات متحده آمریکا برای نزدیکی به ایران در سالهای 65-1363 شد.Institute for Strategic Research, Department of Foreign AffairsIranian Review of Foreign Affairs2008822141320151101Neo-Orientalist Perspective on Iran, India, and East: Case Study of Oscar Winners Argo, Slumdog Millionaire, and Avatarدیدگاه شرق شناسی جدید در مورد ایران، هند و شرق: مطالعه موردی فیلمهای برنده جایزه اسکار آرگو، میلیونر زاغهنشین، آواتار123423ENNarges Sadat MousaviJournal Article19700101The main question this paper seeks to answer is what the legal and political This paper studies the film Argo which narrates the historical event of the escape of six U.S. diplomats from Iran during the 1979 hostage crisis and the Iranophobia and Islamophobia presented in the film. It also examines the film Slumdog Millionaire and the role of Muslim slum dwellers and their petty and thoughtless lives as well as the film Avatar which narrates the conflict between human beings and native people on the Planet Pandora, where humans exploit the land and suppress the natives as mirrors of the Neo-Orientalist approach towards Iranians, Indian Muslims and Easterners through the Western media. Although avoiding the uses of white bodies for forcing their central storyline and lacking the labels of ‘colonialist’ or ‘racist’, they show traces of a Western superior culture. All three movies have a potential for so-called humanism, Argo by depicting Western stereotypes about Iran and Iranians, Slumdog Millionaire by framing slums as useless spaces that are worlds of their own, and Avatar representing colonization by means of Orientalism through a scientific approach and war. However, underpinning all three films are Orientalist stereotypes about Iranians, Muslim slum-dwellers, and Easterners which are wrapped in the sentiment of Neo-Orientalism by the New Media.نوشتار حاضر فیلم آرگو را مورد بررسی قرار داده که حادثه تاریخی فرار شش دیپلمات آمریکایی از ایران در جریان بحران گروگانگیری سال ١٩٧٩ و ایران هراسی و اسلام هراسی را روایت میکند. این مقاله همچنین فیلم میلیونر زاغهنشین و نقش زاغهنشینان مسلمان و زندگی سخت آنها و فیلم آواتار را بررسی میکند که روایت جنگ بین نوع انسان و مردم بومی سیاره پاندوراست. انسانها این سیاره خیالی را استثمار میکنند و مردم بومی آن را سرکوب میکنند که در واقع بازتابی از رهیافت شرق شناسی جدید در مورد ایرانیان، مسلمانان هند و شرقشناسان در رسانههای غربی است. با اجتناب از بکار بردن نمود صورتهای سفید و عدم کار برد استعمارگری و نژادپرستی در این فیلم تلاش شد تا برتری فرهنگ غرب نشان داده شود. آرگو کلیشه فکری غرب در مورد ایران و ایرانیان را به تصویر میکشد، میلیونر زاغهنشین مناطق فقیرنشین را به عنوان مناطق بیثمری نمایش میدهد که دنیای خود را دارند و آواتار استعمارگری را در معنای شرقشناسی آن نشان میدهد که یک رهیافت علمی و جنگی است. با این حال، مبنای فکری هر سه فیلم شرق شناسی در مورد ایرانیان، مناطق فقیرنشین مسلمان و شرقشناسان است که پوششی احساسی از شرق شناسی جدید در رسانههای نوین به خود گرفته است.