@article { author = {Ahmadi, Alireza}, title = {Iran in the American Executive-Legislative Relationship}, journal = {Iranian Review of Foreign Affairs}, volume = {4}, number = {15}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Institute for Strategic Research, Department of Foreign Affairs}, issn = {20088221}, eissn = {27173542}, doi = {}, abstract = {Having reached an interim accord in Geneva, two governments with a tortured political history must now work to sell it and the diplomatic strategy they have laid out to their own constituencies back home. In this paper, the role of the United States Congress in the process of developing American foreign policy in general and, in the current matter of Iran’s nuclear file in particular will be examined. To do so, it describes the history of the relationship between the White House and Congress and then examines the difficult task of the Obama administration to garner support for its strategy in Congress. It reviews the reservations voiced by many in Congress regarding the Geneva nuclear interim accord as well as their misgivings regarding a final agreement. As the matter at hand involves high stake politics in the Middle East, it may carry grave consequences for the status quo in the region. The possible ramifications and the way this effects the position of those in Congress will also be explored. Lastly, since lobby groups have historically had a major role in American foreign policy towards the Middle East, their extensively-discussed role in this case as well as challenges they face will also be touched upon. In general, this paper proposes to describe specifically the way the US policy towards Iran is being formulated and what role Congress plays in the process. Effort will be made to find out to what extent the domestic politics has an impact on the approach of Congress towards Iran and how Congress may be influenced by Middle East regional powers.}, keywords = {Geneva Accord,Iran Nuclear Program,US Congress,Obama administration,Israel lobby}, title_fa = {ایران در رابطه قوه مجریه و مقننه امریکا}, abstract_fa = {; با دستیابی به یک توافقنامه موقت در ژنو، اکنون دو دولت با تاریخ سیاسی آسیب دیده باید استراتژی دیپلماتیک خود را به قوه مقننه خود ثابت کنند. این مقاله نقش کنگره امریکا در فرایند توسعه سیاست خارجی این کشور به طور عام و پرونده هسته‌ای ایران به طور خاص را بررسی می‌کند. به این منظور، این مقاله ابتدا به تشریح تاریخ رابطه کاخ سفید و کنگره و سپس به بررسی ماموریت سخت دولت اوباما برای جلب حمایت کنگره از استراتژی خود می‌پردازد. این نوشته شروط مطرح شده از سوی تعداد زیادی از نمایندگان کنگره درمورد توافق موقت هسته‌ای ژنو را بر می‌شمارد و بدگمانی‌ها در مورد توافق نهایی را مطرح خواهد کرد. موضوع مورد بحث شامل خطرات بزرگ سیاسی در خاورمیانه می‌شود که وضع فعلی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. احتمال چند شاخگی و تاثیرات آن بر جایگاه نمایندگان کنگره نیز بررسی خواهد شد. در آخر از آنجا که لابی‌ها به صورت تاریخی نقش اصلی در سیاست خارجی امریکا نسبت به خاورمیانه داشته‌اند، بحث‌های گسترده در مورد این نقش و چالش‌های پیش روی این لابی‌ها ارزیابی خواهد شد. به طور کلی این مقاله به بررسی شکلگیری سیاست خارجی امریکا در قبال ایران و نقش کنگره در این فرایند خواهد پرداخت. تلاش بر آن است تا میزان تاثیر سیاست داخلی امریکا بر روی دیدگاه کنگره نسبت به ایران نیز مشخص گردد و چگونگی اثر پذیری کنگره از قدرت‌های منطقه خاورمیانه ارزیابی گردد.}, keywords_fa = {توافقنامه ژنو,برنامه هسته‌ای ایران,کنگره امریکا,دولت اوباما,لابی اسرییل}, url = {https://irfajournal.csr.ir/article_123428.html}, eprint = {} } @article { author = {Ataei, Farhad and Ali Monavari, Seyed}, title = {Continuity and Change in the Construction of Enemy Image in Pre-Revolutionary Iran}, journal = {Iranian Review of Foreign Affairs}, volume = {4}, number = {15}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Institute for Strategic Research, Department of Foreign Affairs}, issn = {20088221}, eissn = {27173542}, doi = {}, abstract = {What paved the way for the establishment of the foreign policy of the Pahlavi dynasty in Iran? This paper seeks to analyze the phenomenon of the construction of the enemy image in the diplomatic history of Iran from 1798 to 1921 and assess its historical roots as it can be useful for the understanding of the attitudes of Iranian policy makers towards the West. The authors’ proposal is to explain the construction of enemy image in a historical context in the cognitive structure of Iranian political leaders towards the great powers in the 20th century until the advent of the Islamic Revolution in February 1979. In doing so, the authors have proposed the following hypothesis: With the continuation of Iran’s diplomatic relations with Western powers (Great Britain and Russia) under the Qajar dynasty in 1798, a process took shape which gradually led to the construction of an enemy image in the cognitive structure of future Iranian statesmen in the Pahlavi era, underpinning their political relationships with contemporary powers. The authors’ findings include the notion that the historical process in question under the Qajar Dynasty involved a combination of military domination, political influence and economic exploitation by the aforementioned powers.}, keywords = {Iran,Diplomatic relations,Qajars,Great Britain,Russia,Enemy Image}, title_fa = {مناسبات سیاسی ایران از 1798 تا 1921، ساختار ادراکی و ساخت تصویرِ دشمن}, abstract_fa = {با کودتای فوریه 1921 مقدمات تشکیل سلسلۀ پهلوی توسط در ایران فراهم آمد. در این روند، رضاشاه پهلوی به تدریج پس از تثبیت قدرت خود از بریتانیا دور شد و تصویری به مثابۀ دشمن از این قدرت به دست داد. اگرچه ایران تحت حکومت رضاشاه مناسبات کاملاً دوستانه‌ای با رژیم نوپای شوروی نداشت، اما لبۀ تیز دشمنی رضاشاه متوجه بریتانیا بود. پس از برافتادن رضاشاه به مساعی بریتانیا در خلال جنگ جهانی دوم، محمد رضاشاه پهلوی نیز تقریباً همین مسیر را طی کرد. وی همواره با بزرگنمایی خطر شوروی سعی در نزدیکی بیشتر به آمریکا کرد. در واقع هدف محمد رضاشاه از اتخاذ این رویکرد تثبیت رژیم خود در ذیل اتحاد با اردوگاه غرب در خلال جنگ سرد بود. بدین ترتیب مشاهده می‌شود که در طول سده بیستم میلادی پادشاهان پهلوی همواره در پویش‌های خارجی ایران تصویری از دشمن به نمایش گذاشتند. این مقاله در صدد تحلیل چگونگی این مسأله و ریشه‌یابی تاریخی آن است، چرا که پرداختن به این مسأله می‌تواند در بازشناسی رویکرد کارگزاران سیاسی ایران نسبت به عنصر غرب مفید به فایده باشد. در این جهت نویسنده این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان در یک بستر تاریخی، ساخت تصویر دشمن را در ساختار ادراکی رهبران سیاسی ایران نسبت به قدرت‌های بزرگ در خلال قرن بیستم تا وقوع انقلاب اسلامی فوریه 1979 توضیح داد؟ در پاسخ به این پرسش، نویسنده به این فرضیه دست یافت که با آغاز مناسبات سیاسی ایران در عصر قاجار از 1798 با عنصر غرب (قدرت‌های بریتانیا و روسیه) تدریجاً به روندی شکل داد که به تولید تصویر دشمن در ساختار ادراکی حکومتگران بعدی ایران در عصر پهلوی انجامید و آنان بر این مبنا مناسبات سیاسی خود را با قدرت‌های معاصر خود پی‌ریزی کردند. از این رهگذر، یافته نویسنده آن است که روند تاریخی مورد نظر در عصر قاجار آمیزه‌ای از غلبۀ نظامی، نفوذ سیاسی و بهره‌برداری اقتصادی قدرت‌های نامبرده بود.}, keywords_fa = {ایران,مناسبات سیاسی,قاجاریه,بریتانیا,روسیه,تصویر دشمن}, url = {https://irfajournal.csr.ir/article_123429.html}, eprint = {} } @article { author = {Helmy, Nadia}, title = {Chinese Scholarship on Iran and the Middle East}, journal = {Iranian Review of Foreign Affairs}, volume = {4}, number = {15}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Institute for Strategic Research, Department of Foreign Affairs}, issn = {20088221}, eissn = {27173542}, doi = {}, abstract = {In the past three decades, Chinese Iranian and Middle East Studies have become more and more systematic, which is reflected not only in the great volume of publications,but also in the varied research methodologies and the increase in Iranian and Middle East academic journals. The development of Chinese Middle East studies have accelerated in particular after Arab Spring revolutions and the political changes in the Middle East (2000- 2013). Research institutes evolved from state-controlled propaganda offices into multi-dimensional academic and non-academic entities, including universities, research institutes, military institutions, government offices, overseas embassies and mass media. At the same time, publications evolved from providing an introduction and overview of Iran and Middle Eastern states to in-depth studies of Middle East politics and economics in three stages: beginnings (1949- 1978), growth (1979- 1999), and dealing with energy, religion, culture, society and security. The Middle East-related research programs’ funding provided by provincial, ministerial and national authorities have increased and the quality of research has greatly improved. And finally, China has established, as well as joined, various academic institutions and NGOs, such as the Chinese Middle East Studies Association (CMESA), the Asian Middle East Studies Association (AMESA) and the Arabic Literature Studies Association (ALSA). However, Chinese Middle East Studies remain underdeveloped, both in comparison with China’s American, European, and Japanese studies at home, and with Middle East studies in the West.}, keywords = {Middle East studies,Middle East Discipline,Iranian Studies,Think Tanks,institutions,China and the Middle East}, title_fa = {مطالعات پژوهشی چین بر روی ایران و خاورمیانه}, abstract_fa = {در سه دهه گذشته مطالعات چین بر روی ایران و خاورمیانه به صورت گسترده‌ای نظام‌مند شده است. این نظامندی در میزان نشریات و همینطور در گوناگونی روش‌های تحقیق و افزایش نشریات علمی در مورد ایران و خاورمیانه قابل مشاهده است. پیشرفت مطالعات چینی بر روی خاورمیانه به طور ویژه بعد از قیام‌های عربی و تغییرات در خاورمیانه (٢٠١٣-٢٠٠٠) با شتاب بیشتری به پیش می‌رود. موسسات تحقیقاتی از ادارات تبلیغاتی دولتی به نهاد‌های چند وجهی علمی و غیر علمی تبدیل شدند که شامل دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، موسسات نظامی، ادارات دولتی، سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی و رسانه‌های جمعی می‌شوند. در همین زمان، نشریات از تهیه مقدمه و نمایی کلی از وضعیت ایران و کشورهای خاورمیانه به سمت مطالعات عمیق‌تری از سیاست و اقتصاد خاورمیانه در سه بخش: آغاز (١٩٧٨-١٩٤٩)، رشد (١٩٩٩-١٩٧٩) و پرداختن به انرژی، دین، فرهنگ، اجتماع و امنیت متمایل گشتند. بودجه تحقیقات خاورمیانه محور که از سوی مقام‌های محلی، وزارتی و ملی تامین می‌شد افزایش یافت و باعث رشد کیفیت تحقیقات شد. در آخر چین به تاسیس و عضویت در موسسات علمی و غیر دولتی روی آورد مانند انجمن مطالعات خاورمیانه چین، انجمن مطالعات خاورمیانه آسیا و انجمن مطالعات ادبیات عرب. با این حال، مطالعات خاورمیانه چین در مقایسه با مطالعات آمریکا، اروپا و ژاپن در داخل و مطالعات خاورمیانه در غرب توسعه نیافته محسوب می‌شود}, keywords_fa = {مطالعات خاورمیانه,نظم خاورمیانه,مطالعات ایران,موسسات تحقیقاتی,موسسات,چین و خاورمیانه}, url = {https://irfajournal.csr.ir/article_123430.html}, eprint = {} } @article { author = {Shoori, Mahmood}, title = {The Formative Process of Post-Revolutionary Iranian Foreign Policy: 1979-1982}, journal = {Iranian Review of Foreign Affairs}, volume = {4}, number = {15}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Institute for Strategic Research, Department of Foreign Affairs}, issn = {20088221}, eissn = {27173542}, doi = {}, abstract = {The Islamic Revolution of 1979 in Iran led to serious differences and disputes between the new revolutionary government on the one hand and major world powers as well as countries in the region on the other. Many analysts have, attributed this to the idealism of Iran’s revolutionary leaders and their attempts to export the revolution. Often in these works, without paying attention to the events of the years after the revolution, the roots of this aggressive foreign policy are sought in the thoughts and actions of the new revolutionary leaders. This paper, while criticizing this approach, will seek to confirm the hypothesis that the foreign policy of the Islamic Republic of Iran was molded principally by actions and reactions that took place between 1980 and 1983 between Iran and the aforementioned nations. In other words, the new foreign policy was not created to be inherently aggressive, but a series of interactive communications, in the outlined time period, have influenced the contours of this new identity.}, keywords = {Islamic Republic of Iran,Foreign Policy,Big Powers,Revolutionary Governments,Process of Interaction}, title_fa = {فرایند تولد سیاست خارجی ایران ١٣٦١-١٣٥٨}, abstract_fa = {انقلاب اسلامی سال ١٣٥٧ در ایران موجب بروز تعارضات و اختلافات جدی میان دولت جدید انقلابی و بسیاری از قدرت‌های بزرگ و همچنین کشورهای منطقه گردید. دلایل بروز این وضعیت در آثار بسیاری از تحلیل‌گران سیاست خارجی ایران در سال‌های بعد به آرمان‌گرایی رهبران انقلابی ایران و تلاش آنها برای صدور انقلاب خود به سایر کشورها نسبت داده شد. اغلب این آثار بدون توجه به رویدادهای سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب، ریشه‌های این سیاست خارجی تهاجمی را تنها در اندیشه و عمل رهبران جدید انقلابی جستجو کرده‌اند. مقاله حاضر با نقد این رویکرد، تلاش می‌کند تا برای تأیید این فرضیه استدلال کند که ابعاد تهاجمی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عمدتاً در مجموعه کنش‌ها و واکنش‌هایی شکل گرفت که طی سال‌های ١٣٥٨ تا ١٣٦١ میان ایران و کشورهای ذکر شده به وقوع پیوست. به عبارت دیگر، سیاست خارجی جدید ذاتاً تهاجمی متولد نشد، بلکه مجموعه‌ای از پیام‌های دوسویه در دوره زمانی مشخص شده، در شکل دادن به این هویت جدید مؤثر بوده‌اند.}, keywords_fa = {جمهوری اسلامی ایران,سیاست خارجی,قدرت‌های بزرگ,دولت‌های انقلابی,فرایند تعامل}, url = {https://irfajournal.csr.ir/article_123431.html}, eprint = {} }